Col·lecció de novel·la policíaca, d'Edicions 62, la primera publicada en català. Dirigida per Manuel de Pedrolo, aparegué regularment del 1963 al 1969 i, després de la publicació d'una setantena de títols fou tancada l'any següent. El 1981 hom publicà una selecció de la col·lecció. El 1985, amb la incorporació de Xavier Coma com a director, fou rellançada amb el nom de Seleccions de la Cua de Palla i s'hi publicaren més de cent cinquanta títols, amb una especial preferència per la novel·la negra nord-americana. El 1996 els nous títols passaren a publicar-se a la col·lecció El Cangur fins el 1998, que tancà. El 2006 hom rellançà la col·lecció amb el nom de La Nova Cua de Palla. Ha traduït al català els escriptors més importants del gènere (S. Japrisot, G. Simenon, D. Hammett, R. Chandler, M. Miller, J.H. Chase, J. Le Carré, Ch. Himes, etc.).

l'Enciclopèdia



13 de set. 2021

Fornas. La imatge de la Catalunya dels 60

Institut d'Estudis Ilerdencs.



Jordi Fornas i Martínez (Barcelona, 1927-2011), pintor i dissenyador gràfic. «La seva producció artística pren com a punt de partida l’expressionisme per desembocar en un llenguatge de formes abstractes, estructurades i reflexives. Segons alguns crítics de la seva generació, la seva pintura revela una sensibilitat excepcional colorista, sense ser molt conegut fora dels cercles íntims de l’artista, ja que, des del 1960, es dedicà preferentment a treballs gràfics, camp en què assolí un prestigi i reconeixement considerables».1 Fou el responsable de la imatge gràfica de grans referents de la cultura catalana, com ara Edicions 62 (amb col·leccions com La Cua de Palla, El Balancí, El Trapezi, etc.), així com dels inicis de la Gran Enciclopèdia Catalana, la revista Serra d’Or i les Publicacions de l’Abadia de Montserrat, i la discogràfica Edigsa.

En les arts i en el disseny moltes vegades parlem del concepte segell com l’estil gràfic que associem a un autor o autora, a una època històrica o a un moviment artístic. Recollim, en un sol nom, tot un seguit de característiques i recursos gràfics, un context sociohistòric, una localització geogràfica i un ambient o sensacions; un conjunt d’aplicacions i ingredients que conformen una atmosfera i una estètica que, amb els anys, esdevenen representatives, icòniques i identificadores. Així, podem abstraure que el «segell Mondrian» es defineix pels colors primaris i les composicions geomètriques de les obres de l’artista holandès; que Müller-Brockmann representa l’Escola Suïssa, amb el disseny racionalista i reticulat com a bandera o que les il·lustracions i l’imaginari de Mariscal es van convertir en la imatge de Barcelona 92. La gràfica de Jordi Fornas (Barcelona, 1927 – 2011) ens fa viatjar en el temps fins a la Catalunya dels 60 i 70. El que defineix la seva identitat gràfica és la suma del tipus de recursos gràfics que utilitzava en els dissenys, el moment històric específic de Catalunya i la cultura d’aquell moment, i el fet que fou dissenyador d’una gran part de la producció gràfica en sectors com l’editorial i el discogràfic, i d’un gran ventall d’autors i intèrprets d’aquella dècada.